25.4.2019, 09.00
Bonavan ja Congridin yhteinen tahtotila on uudistaa ja kehittää koko rakennusalaa. Bonava on käyttänyt Congrid-sovellusta työmaillaan nyt jo noin kahden vuoden ajan. Sovelluksen avulla Bonava on päässyt eroon paperien pyörittämisestä ja siirtynyt digimaailmaan muun muassa turvallisuusraporttien, laadunhallinnan ja työmaapäiväkirjojen osalta.
Congrid on syntynyt käyttäjän tarpeesta ja sen ovat kehittäneet alalla itse työskennelleet. Bonavalla Congridia käyttävät pääasiassa työnjohtajat ja valvojat. Sovelluksen käyttöönoton jälkeen työnjohtajilla on ollut enemmän aikaa olla läsnä työmaalla ja dokumentoida samalla laadunvalvontaa ja havaintoja. Tieto havainnoista siirtyy reaaliaikaisesti kaikille osapuolille ja tieto on myös kaikkien saatavilla. Puhelin mahdollistaa sen, että viimeisimmät suunnitelmat ja tarkastuslomakkeet ovat aina jokaisella mukana, lomakkeet ja raportit saa myös automaattisesti dokumentoitua ja arkistoitua.
”Tavoitteenamme on kehittää rakennusten laadunvarmistusta ja lisätä turvallisuushavaintojen tekemistä. Silloin myös virheiden määrä pienenee ja pystymme luovuttamaan virheettömiä asuntoja uusien Bonava-kotien ostajille. Congrid auttaa tässä omalta osaltaan erittäin paljon”, kertoo Ilpo Peltonen, tuotantojohtaja, Bonava.
Bonavan suunnitelmat ottaa aliurakoitsijat vahvemmin mukaan laadunvarmistukseen ovat linjassa Congridin vision kanssa osallistaa koko rakentajien ketju mukaan laadunvarmistukseen läpinäkyvästi. Teknisesti kaikki on jo olemassa. Toimintatavan muutos vaatii Bonavan kaltaisten toimijoiden esimerkkiä, jotta hyvistä käytännöistä muodostuu alan standardi.
”On mahtavaa nähdä kuinka Bonavalla on siirrytty jo digitalisaation seuraavaan vaiheeseen, jossa Congridin käyttö ja laadunvarmistus on koko rakentajien ketjun asia eikä vain Bonavan työnjohdon harteilla. Bonava näyttää esimerkkiä miten pitkäjänteisellä työllä digitalisaation eteen saadaan muutos aikaan. Pelkkä toimiva ohjelmisto ei riitä. Vaaditaan myös tavoitteellista johtamista”, Congridin toimitusjohtaja Timo Makkonen toteaa.
Bonavalla on tällä hetkellä parikymmentä omaa työmaata, joiden työnjohto on Bonavan omaa henkilöstöä, muut työt tehdään aliurakoitsijoiden voimin. Tulevaisuudessa tavoitteemme on myös saada rakennusalan aliurakoitsijat mukaan, jotta tarpeellinen tieto liikkuu myös rakennuttajille.
”Bonava oli yksi ensimmäisistä rakennuttajapuolen asiakkaistamme ja on innostavaa nähdä, kuinka ohjelmistomme on löytänyt paikkansa kiinteäksi osaksi Bonavan laadunhallintaa”, sanoo Congridin Customer Success Specialist Saku Vuori.
”Haluamme uudistaa rakennusalaa ja meiltä kyllä löytyy pitkäjänteisyyttä toiminnan edistämiseen. Ennen havainnot merkattiin paperille. Nykyisin Congridin avulla kaikki hoituu sähköisesti ja se on huomattavasti helpompaa. Ohjelman käyttäminen on helppoa ja virhelyöntien tekeminen on minimaalista. Kaikki koulutetut ovat huomanneet sovelluksen tuoman hyödyn, ihan nuoremmista kavereista vanhemman liiton mestareihin,” Congridin pääkäyttäjänä Bonavalla toimiva Olli Niemelä ja työmaapäällikkönä työskentelevä Tom Helenius kertovat.
Lisätietoja: Ilpo Peltonen, tuotantojohtaja, Bonava Suomi Oy, puhelin 010 400 2000 ja Joanna Linnermo-Kumpuoja, viestintäpäällikkö, Bonava Suomi Oy, puhelin 010 400 2778 tai viestinta@bonava.fi, Timo Makkonen, toimitusjohtaja, Congrid, timo@congrid.fi, puhelin 044 716 7200, ja Saku Vuori, Customer Success Specialist, saku.vuori@congrid.fi, puhelin 044 716 7204.